onsdag 12 februari 2014

Skedevi livstycke

Jag har en liten kurs för tre kvinnor i Stjärnorp som ville sy sig ett livstycke till sin Skedevidräkt och nu har jag blivit så sugen på att själv göra ett. Då måste jag ju förstås ta tag i saken och börja. Min mamma var ju dräktupptecknare på Nordiska museet och jag har en del uppteckningar som hon sparat själv. Däribland finns ett livstycke från Skedevi som är i bommulsrips med rosengångsmönster.
















Men jag tänkte inte göra i det tyget som är på bilden. Nu ska jag göra ett test med att ta ett annat, modernare tyg och göra min egen version av det här livstycket.
Än så länge har jag bara ritat upp originalmönstret i verklig storlek från skala 1:5, sedan behöver jag göra en del förändringar. Jag tror att livstycket är för kort för mig och säkert något för smalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar