måndag 15 maj 2017

Nytt dräktprojekt!

Tänk att den här bloggen ändå fortfarande finns kvar att komma tillbaka till lite då och då. Nu har jag ett nytt folkdräktsprojekt på gång och den här gången är det en mansdräkt från Skedevi. Jag syr åt en kund genom Hemslöjdsbutiken i Linköping som fått beställningen. Tillsammans med SkräddarEllen (Ellen Wiström) så syr vi alla delarna till mansdräkten och två delar i kvinnodräkten.

Jag håller nu på att sy en väst, en bomullsskjorta och ett livstycke. Jag ska även sy ett par vadmalsbyxor och en linneskjorta. Då det enda dokumenterade plagget till mansdräkten från Skedevi är västen, så kompletterar vi de andra delarna med mönster från bevarade och dokumenterade dräktdelar från Vånga socken. Skedevi och Vånga ligger båda två i Finspånga läns härad och är alltså mycket nära lokaliserade till varandra. Dock är det lite skillnader i skört på jacka och väst, men kanske kan det bero på olika ålder på de bevarade dräktdelarna eller så är det olika utformningar på skörten från de olika platserna..


Västen i handvävt tyg (samma tyg som till kjolen i Skedevidräkten). 
Livstycket som "tråcklas av" innan jag klipper ut.
Jag ber lite om ursäkt för suddiga mobilbilder, just nu har jag tyvärr ingen bättre kamera.

/Kerstin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar