onsdag 19 oktober 2011

I väntan på en liten

Nu har jag fixat lite i vårt sovrum. Jag städade riktigt ordentligt med våttorkning och hela köret. Jag har plockat fram skötbordet som vi gjorde i ordning till när Ebbe skulle födas. Det var verkligen fullt belamrat med bråte, ett lager med damm och Ebbes avlagda kläder. Men titta vad fint det blev under allt det där. Jag har fyllt på med tygblöjor (vikisar), tvättlappar från Imse Vimse, ett lager med frottéhanddukar från loppis och så lite köpeblöjor. Jag ville ha ett vimpelspel till skötbordet med, men har inte riktigt kommit på hur jag ska sätta upp det eftersom skötbordet står på den lilla vedspisen med murstocken som väggar på båda sidor. Kanske får tejpa med maskeringstejp.

Väskan är packad och klar för att ta med till BB den dagen som det är dags. Ebbe är född på sommaren när det var 30 grader varmt ute och vi helst bara ville gå nakna så fort vi kom ut från sjukhuset. Då var det knappt några bäbiskläder med väskan, men nu är det ju oktober. Och kallt! Vet knappt vad jag ska ta med. Till sist kom jag på att det kanske skulle vara bra att ha med sig en varm overall.

Så nu är det verkligen bara att gå och vänta. Idag har jag gått över 1 vecka sedan det beräknade datumet. Men självklart går det ju inte att bara sitta helt osysselsatt så jag har börjat sticka en liten kofta från boken Sparat - Små stickade kläder från vår barndom av Celia B. Dackenberg. Jag har stickat såna koftor förut, en som blev färdig under de två veckorna som jag väntade på att Ebbe skulle komma. Men de har blivit för stora, så nu stickar jag den i Drops Alpacka med stickor 2,5, istället för det som står i boken. Det blir nog en bättre storlek för en nyfödd bäbis som behöver en stickad kofta på en gång.
 

Patrik har i alla fall gjort nåt enastående för oss och vårt hus. Han har fixat varmvatten till ett badkar i vår utbyggnad (som dessutom håller sig varm av isolering under vintern). Dessutom har han tagit upp ett hål i vardagsrumsväggen (det är det som syns på bilden) så att vi kan gå in och bada utan att behöva springa ut! Perfekt för en höggravid fru som inte så gärna springer ut i kyla för att värma sig i badet och perfekt sedan för en nyförlöst mor som inte så lätt skuttar ner i badbalja för att tvätta sig i kallt vatten.

För er som inte känner mig så Jo, det är sant! Vi har bott i vårat hus i 4 år utan att ha varmvatten i kranen! Men vi har klarat oss finfint! Vi har många snälla grannar och vänner som lånar ut dusch och bad till oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar